torsdag 4 juni 2009

Spenatomelett - snabbmat deluxe

Det här är nog en av mina vanligaste rätter, gott, nyttigt, snabbt och enkelt!

1-2 portioner

ca 2 dl frusen bladspenat
1 schalottenlök eller ½ gul lök
1-2 vitlöksklyftor
4 ägg
4 msk mjölk
riven parmesan
salt, peppar
chilipulver, paprikapulver
örtkrydda, t ex persillade
smör/olja

Tina spenaten i en kastrull med vatten så att det täcker.
Blanda ägg och mjölk i en skål, men vispa inte, utan rör om så att äggen går sönder och blandar sig lite. Hacka lök och vitlök och bryn tillsammans med smör i en stekpanna. Häll i den tinade spenaten och försök bre ut den så att det är jämt med spenat i stekpannan. Häll i äggblandningen. Mal över svartpeppar, salta och krydda. Riv över parmesan när omeletten har börjat stelna. Lägg på lock om du tycker att det går långsamt eller den inte vill stelna ordentligt. Ät som den är eller tillsammans med rökt lax och sallad.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Persillade är ett återkommande tema. Ska handla det idag. Den här omeletten känns väldigt lämplig för både Ingrid och hennes mor.

Cecilia sa...

Ja men eller hur, lätt som en plätt är det dessutom! På Möllan kan du köpa färsk spenat för typ tre kronor, den möjligheten har jag inte här, så därför kör jag med frusen. Dock brukar färsk spenat vara väldigt sandig, så man måste skölja nog. Gå loss på torget!

Jag växlar mellan persillada och persillade, kan dock inte riktigt säga vad skillnaden dem emellan är :)

Johanna sa...

Haha, jag gjorde omelett igår till kvällsmat! Jag brukar ha körsbärstomat i som standard, eftersom jag inte gillar tomat om den inte är tillagad är det idealiskt med omelett. Tomaterna blir alldeles lagom.

Lisa, ska du investera i persillade/a borde du handla det på Krusmyntagården i sommar, är det inte den du gillar Cecilia? Det är nära Lickershamn och de har vansinnigt goda räckmackor.

Cecilia sa...

Visst är det den jag gillar! Men jag körde ju på din persillade när jag var hos er och det funkade. Men ni borde definitivt åka till Krusmyntagården! Jag har trots en livstid på Gotland aldrig varit där.....