söndag 7 juni 2009

Ostfondue

Aj, aj. Två recept på rad som minst sagt är Johannafientliga.

600 gram riven ost (50 % ordentligt lagrad herrgård, 50 % grevé)
4 dl torrt vitt vin (samma som dricks till)
4 msk kirschwasser (googla, måste funka bra även med annan sprit eller helt utan)
1 msk potatismjöl
1/2 krossad vitlöksklyfta att smörja grytan med

Man behöver fonduegryta, tror jag. Annars verkar det svårt att få osten att hålla lagom temperatur lagom länge.

Häll vinet i grytan. Tillsätt den rivna osten och rör om med en träslev på lagom värme. (OBS! Måste vara träslev). Blanda Kirschwasser med potatismjöl i separat behållare och häll sedan i grytan. När massan är jämn är det färdigt. Det får inte koka!

Doppa kuber av ett gott ljust bröd i!

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Hahaha onstfondue är heelt bananas! Burkar ni faktiskt äta det? Min brorsa och jag skämtade i flera år om ostfundue, varje gång någon utav oss sa att vi var hungriga, sa den andre "kan inte du svänga ihop en ostfondue?" hahaa! Jag har dock fortfarande aldrig smakat det, börjar kanske bli dags nu då. Jag övertalade ju Johanna att hänga med och käka vanligt fondue på Elysée en gång, men jag tror inte att någon utav oss blev jätteimponerad. Men de hade en banansås och det var knäppt. Jag låter här bli att skämta om att det var bananas.

Lisa sa...

Ha ha! Ja, ostfondue ligger verkligen inte i tiden. Min mammas matlagning gör inte det. (Igår gjorde hon en sås av vispad vispgrädde och en skvätt svensk senap.) Ostfondue är jävligt ostigt och därmed oerhört gott. Som supé, typ, inte om man är sugen på middag. Härmed utlovas ostfondue i höst i vårt radhus.

Johanna sa...

Bläääääääääääääää. Blä.

Cecilia sa...

Jaaaaaaaaaaaaaa ooostfondue! Då måste vi fota så att jag kan visa brorsan hahaha!