söndag 28 juni 2009

Gremolata

Vi grillade härom kvällen och jag blev utan sås då de andra skulle äta nån äcklig yoghurtröra. Eftersom jag hälsat på örtsnubben på torget dagen innan hade jag dock bisarra mängder persilja och dill (allvarligt, jag var tvungen att förvara persiljan i en stor degbunke för ingen av mina vaser var stor nog för knippet) så jag provade att göra gremolata.

Innan när jag gjort det har det blivit väldigt gräsigt och strävt, vet inte varför. Nu hade jag dock 3 delar persilja, 1 del dill och lite mynta (några blad bara) tillsammans med citronolja och citronsaft och det blev suveränt. Bara kör allt med en stavmixer, fast man får lirka och passa lite så man inte trasslar in sig i bladen och varmkör mixern. Det blir pyttelite röra när all grönska har finfördelats, så vill man göra till fler rekommenderas mycket örter.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Åh vad duktig du är som lägger upp nya inlägg! Känns som att jag inte har lagat mat på flera veckor, men ska försöka skärpa mig.

Johanna sa...

Det är ju sommar! Då äter man ute. Om man inte försöker spara pengar.