onsdag 3 juni 2009

Favoriträtt - sötpotatisplättar!


Det här receptet har jag lånat från bloggen jag nämnde innan, I mitt franska kök. Nu har jag lagat plättarna tre gånger och längtar redan tills jag får äta dem igen, jag gillar dem mycket! De är sjukt lätta att göra och receptet går bra att både dubblera och (heter det?) trippla. Here goes:

2 portioner

200 g sötpotatis
1 ägg
1 msk naturell yoghurt
50 g mjöl
1 msk olivolja
salt

Koka potatisen mjuk, eller kör dem ett par minuter i micron.
Låt potatisen svalna så att du kan skala den och lägg den sen i en bunke. Mixa potatisen med stavmixer. Rör i mjölet lite i taget. Blanda i de övriga ingredienserna. Stek små plättar i stekpanna.

Jag har serverat plättarna med fetaoströra och sallad. Är även sugen på att testa dem med kallrökt lax, lite lök och crème fraiche. Tror även att de skulle passa riktigt bra med getost och kanske med bacon. Åhhhh bjud mig på plättar nu!

Ps. Princess, hoppas att det är ok att jag la upp bilden?

1 kommentar:

Johanna sa...

Fullständigt okej, när blev jag känslig mot internetexponering? =)