måndag 8 juni 2009

Torskbringa

Lisa efterfrågade recept på såsen hon fick till sin fisk när vi andra åt rimmad kokt oxbringa med rotmos. Det var en så kallad äppelvelouté (minsann) som jag hittade recept på i ICA´s kokbok med husmanskost (som starkt rekommenderas).

Lika delar buljong (spad) och grädde
En stor matsked dijonsenap
Salt och peppar
Ett helt grönt rivet äpple

Om man vill kan man skumma den med mixer (eller Den Hatade Mjölkskummaren kanske) innan man lägger i äpplet. Serveras med fördel tillsammans med massor av riven pepparrot.

5 kommentarer:

Kristina sa...

Oh den där husmansboken från ICA har jag hört gott om från flera håll! Men vad jag inte fattar är var man får tag i den? Har aldrig sett den i nån ICA-butik och den verkar inte gå att köpa hos nätbokhandeln... var det länge sen den kom ut?

Johanna sa...

Jag vet inte riktigt, vi fick den i julklapp. Den verkar ha kommit ut förra året och har sålts via ica.se såvitt jag förstår. Jag kan posta några recept om det är något särskilt du är sugen på? =)

Cecilia sa...

Jag försökte beställa den en gång, men ICA slarvade bort min beställning och sen la jag ner. Var kanske ett dåligt drag.

Kristina sa...

Oh, jag vet inte riktigt vad jag är allra mest sugen på i husmansväg, men den här såsen väckte ju helt klart ett habegär efter boken! :) känner på mig att den innehåller en massa skatter till mat som man inte riktigt tänker på att man kan göra, eller?

Cecilia sa...

Åh jag ska kanske leta fram den gamla mjölkskummaren och ge den till Therese i 30-årspresent hehehe.