torsdag 4 juni 2009

Hallonsås

Jag har som bekant sex kilo nyslaktad kalv i frysen att sätta tänderna i, och ska jag skriva Lisavänliga recept så skiter det sig fullständigt märker jag. Mycket kött i vår familj just nu. Här är i alla fall en hallonsås från Taffel som jag föreställer mig också kan passa som tillbehör antingen till glass eller kanske matig fisk typ tonfisk eller smörfisk? Eller varför inte sötpotatisplättarna?


2 dl frysta hallon, halvtinade
1 1/2 limeblad (frysta) eller 1/2 msk finrivet limeskal
2/3 tsk torkad grönpeppar
1 msk balsamvinäger
1 msk ljus mild honung
1 msk ljus sesamolja eller neutral rapsolja

Kör hallon, limeblad och grönpeppar i matberedare el. med mixer till slät smet. Droppa ner resten av ingredienserna. Späd med vatten till önskad konsistens. Låt stå och dra minst 30 minuter.

Inga kommentarer: