onsdag 3 juni 2009

Polenta med oliver, parmesan och soltorkade tomater


Polenta är också nytt på min repertoar, så här brukar jag laga till den:

4 portioner

7½ dl vatten
1 ½ grönsaksbuljongtärning
1 ½ dl polenta
1 dl riven parmesan (kan uteslutas J)
1 dl oliver
ca 5 soltorkade tomater
nymald svartpeppar
2 msk olivolja

Riv osten, hacka tomaterna och oliverna grovt.
Ta fram en normalstor ungsform med platt botten och skölj den med vatten. Koka upp grönsaksbuljongen. Vispa i polentan och låt småkoka i ca 6 minuter under omrörning. När den verkar färdig rör du i parmesanen, tomaterna, oliverna och kryddar med lite svartpeppar. Häll upp polentan i formen och låt den stelna, tar säkert ca 20 min. Blir det vatten runt kanterna så försök att hälla av det utan att också hälla ut polentan. När polentan har stelnat vänder du formen upp och ned på en skärbräda, skär polentan i bitar. Stek bitarna i oljan tills de är gyllene.

Jag brukar använda oliver med kärnor och trycka på dem en och en med kniven så att de blir platta, då kan man lätt pilla ur kärnan. Polentan passar bra till en stor sallad, med fetaoströra, tillsammans med sötpotatisplättar och kallskuret.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Det här är förresten en av mina favorittallrikar :)