onsdag 30 juni 2010

Saftpremiär!

I senaste grönsakslådan fick vi ett par stjälkar vinrabarber, fina lite mindre rabarberstjälkar som är väldigt röda i färgen och tydligen smakar lite mer än vanliga. Jag avskyr varm frukt, fruktpajer, kompotter och liknande så jag bestämde mig för att safta dem. Efter att ha kollat runt lite på olika recept kom jag fram till att det inte verkar vara så noga och improviserade lite på vad jag hade hemma. Blev alldeles utmärkt.

Rabarber- och jordgubbsdricka med mynta
6-7 stjälkar vinrabarber
10-tal jordgubbar
½ skalad citron i skivor
1 näve hackad mynta
8 dl vatten
1,75 dl socker

Skölj och hacka upp frukten och myntan. Blanda med vatten och socker i en gryta och koka i fem minuter. Låt svalna och ställ kallt ett dygn. Sila och tappa upp på flaska. Det blir inte precis koncentrerad saft, men tillräckligt för att den ska behöva späs ut lite - typ 1 till 2 kanske. Vi spädde med mineralvatten, det blev extra gott.

Igår provade jag med vanlig rabarber, citron och lime, men var för lat för att skala citrusfrukterna och det blev lite beskt. Min plan är att blanda med sprite och sprit och låtsas att jag har tillverkat nån slags citron/rabarb-bitter. Vi får väl se om någon går på det och tycker det är gott.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Fantastisk färg på den där drickan!