tisdag 1 juni 2010

Inkokt lax

Ja, det låter ju inte så gott, eller hur? Men det är det! Man borde kalla det för något annat. Såhär gör man:

4 laxfiléer
1 citron
1 gul lök
2 lagerblad
1 liter vatten
salt, peppar

Skiva löken och citronen, koka upp allt (utom laxen) till en lag. Ta av från värmen, lägg i fisken och lägg locket på. Låt stå 15-20 minuter eller tills laxen är genomkokt. Till hade jag tänkt servera hemgjord saffransaioli, men också den fick en besk smak precis som soppan jag fick slänga härom veckan. Misstänker just nu min vinäger så den har jag slängt bort. Istället blev det vitvinssås och kokt potatis och skärbönor.

Vitvinsås

2-3 msk smör
2 msk vetemjöl
1 dl fiskfond
1 dl vitt vin
2 äggulor
100 gr smör

Smält lite smör i botten av en kastrull, pudra över mjölet och späd med buljong och vin. Låt sjuda ett par minuter. Tag av från värmen och vispa ner äggulorna. Värm igen tills såsen tjocknar, får dock ej koka. Vispa i smöret klickvis (jag tyckte inte alls det behövdes 100 gr, snarare 30 kanske).


1 kommentar:

Cecilia sa...

Jag älskar inkokt lax!