måndag 5 juli 2010

Födelsedagsgrill och korvbonanza



Idag firade jag födelsedag hemma hos Niklas och Jessica, i och med att deras hus fortfarande renoveras lagade jag all mat hemma hos mig och så grillade vi bara korv hemma hos dem. Men vilken korv sen, hade köpt fem olika sorter hos Taylor & Jones och chorizo hos den Latinamerikanska köttaffären i Hötorgshallen. Aftonen inleddes dock med den goda bålen som Johanna gjorde härom veckan och sommarens bästa påhitt hittills: tunt skivad ananas med socker och mynta. Bålen körde jag med rom på lördagens fest tillsammans med ananasen och det var succé. Till korven åt vi en stor sallad, nypotatis med rivet citronskal, olivolja och timjan, fetaoströra, hummus och vattenmelon.



Här var det körv.


Middagen avslutades med en vit chokladmoussetårta på mandelmassabotten som vi åt tillsammans med varma hallon.


Vit chokladmoussetårta från Rosendals Trädgårdscafé

Kakbotten:
400g mandelmassa
4 ägg
4 msk kakao
Rivet skal av 1 apelsin

Fyllning:
300g vit choklad
6 dl vispgrädde
4 äggulor

Kaka:
Riva mandelmassan och apelsinskalet. Blanda tillsammans med äggen och kakaon. Bred ut smeten i en smord form med löstagbara kanter. Grädda på 175 grader i ca 20 minuter. Låt svalna.

Moussen:
Vispa grädden. Smält chokladen i ett vattenbad. Låt svalna något, men rör hela tiden så att den inte klumpar sig. Vänd i grädden och rör sen i äggulorna en i taget. Häll moussen på den avsvalnade kakbotten och ställ in i frysen ett par timmar. Ta ut kakan ca 30 min innan servering, äts med fördel tillsammans med hallon.

Inga kommentarer: