tisdag 22 juni 2010

Sommarmat!


Idag var jag på ICA och upptäckte att de hade extrapris på kallrökt lax och det finns ju inget jag gillar så mycket som en bra rabatt, nej inte trädgårdskonst. Kristina skulle komma över och jag hade egentligen tänkt styra upp en räksallad, men sug efter nypotatis och ett bra laxpris fick mig att ändra plan. Efter ett recept av Nakne Kocken lagade jag nypotatis med citron, dill och kapris som jag serverade med pepparrots-crème fraîche, sallad och lax.

Potatissallad med kallrökt lax och pepparrots-crème fraîche, 4 port

600 g nypotatis
salt och nymald svartpeppar
zest och jucie från en stor citron
en skvätt rödvinsvinäger
olivolja
2 msk kapris
färsk pepparrot eller riven på tub/burk
150 ml crème fraîche
färsk dill
400 g kallrökt lax

Tvätta och koka potatisen tillsammans med salt. Häll av dem när de är precis klara. Riv skalet av citronen och pressa saften. Blanda hälften av citronsaften tillsammans med skalet, kaprisen, en skvätt vinäger, samt 3 ggr så mycket olja som vinäger. Smaka av med salt och peppar. När potatisen är klar blanda i den i dressingen, samt vänd om tillsammans med dillen.

Blanda crème fraîchen tillsammans med perpparroten, resten av citronsaften, samt salt och peppar. Snåla ej på pepparroten.

Servera tillsammans med laxen och en sallad.


Jamie Olivers sida är förresten väldigt bra med en massa recept, kolla in den här.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Åh vad det ser härligt ut! Och vilken fin bild!

chili sa...

härlig blogg detta!:)

Johanna sa...

Tack!