söndag 29 november 2009

Fina fröknar från Solna

Igår hade jag mina bästisar från barndomen på middag, otroligt trevligt. Trots arbetslöshet och oändligt med fritid lyckades jag ändå börja förbereda middagen i senaste laget och ändrade förrättsplan i sista stund. Istället för laga sötpotatisplättar med räkor alt. lax som jag hade tänkt, blev det toast med rödbetor, getost, valnötter och honung. Till varmrätt lagade jag risotto med trattkantareller, sockerärtor och rostade pinjenötter. Till efterrätt hade jag tänkt göra hemmagjord hallonglass, men vi nöjde (eh) oss med snacks-bonanza.




Rödbets- och chèvretoast

En skiva bröd per person
Rödbetor, ungefär en per person, beroende på storlek
Chèvre
Valnötter
Honung
Nymald svartpeppar

Koka rödbetorna. Rosta brödet och skär av kanterna. Skiva rödbetorna i lägg dem på mackorna. Skiva osten och lägg en skiva på varje macka. Strö över valnötter, ringla över lite honoung. Grilla några minuter i ugnen. Mal över lite peppar. Ät med sallad, gärna med ruccola.



Till risotton använde jag ett grundrecepet från Nakne kocken som jag gillar. Dock tror jag att man kan dra ner på mängden smör, känns lite mycket med 7o gram. Jag hoppar även över sellerin, bara för att jag är snål och inte vet vad jag ska göra med den som blir över. Funderar dock på att testa med selleri nästa gång. Jag gjorde risotton med torkade trattkantareller, sockerärtor och rostade pinjenötter.


Helena blev satt i arbete.


Risotto, 6 portioner

Drygt 1 liter grönsaksbuljong
1 msk olivolja
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
½ stånd stjälkselleri
400 gram risottoris (jag använder alltid carnaroliris)
2 vinglas vitt vin eller torr vit vermouth
70 gram smör
115 gram parmesanost

ca 1 dl torkad svamp + ca 1-2 dl vatten
Sockerärtor
Pinjenötter

Lägg svampen i blöt i 15 minuter, häll av och spara spadet till risotton. Riv osten. Rosta pinjenötterna. Finhacka lök, vitlök och selleri. Värm buljongen i en kastrull. Blanchera sockerärtorna, dvs koka upp vatten, lägg i ärtorna i ca 1 minut. Häll av dem när färgen på ärtorna ha intensifierats, koka dem inte för länge. Skölj i kallt vatten och lägg i en skål med iskallt vatten ev med is, så att det kyls ner snabbt och ordentligt. Skär ärtorna i mindre bitar.

Fräs löken och sellerin i olivoljan i en kastrull. När grönsakerna har mjuknat tillsätter man riset och höjer värmen något. Rör om. Efter några minuter ser riset genomskinligt ut och då tillsätter man vinet. Rör i princip hela tiden och var vaksam på att det inte fastnar i botten. När vinet kokat in tillsätter man en slev buljong. Låt buljongen koka in, fyll på med svampspadet och mer buljong tills riset är mjukt, men fortfarande har lite tuggmotstånd. Riset ska absolut inte stormkoka, utan helst sjuda och småputtra. Rör hela tiden och tillsätt buljongen slevvis.

Ta kastrullen från värmen, rör i svampen och sockerärtorna. Tillsätt smöret och parmesanen, rör om försiktigt och låt kastrullen stå med locket på i 2-3 minuter. Strö över pinjenötterna. Servera med sallad och vänta inte med att äta. Risotton tjänar inget på att stå, så servera den snabbt. Jag lagade vår risotto efter att vi hade ätit förrätten.

Hmm risotton gjorde sig kanske inte på bild nej.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Jag vill också komma hem till dig på middag!

Cecilia sa...

Kom! Kom! Kom!

Kristina sa...

Oj vad Helena ser ljuv ut där hon står och rör i grytan!