tisdag 17 november 2009

Leila och paketen (Kristina gästbloggar)

Jag lyder uppropet och gästbloggar loss!

När jag var hemma hos min mamma i helgen och vi satt och grubblade över middagsidéer kom jag att tänka på ett recept med lax inlindad i salami som jag trodde mig ha läst i boken Leilas middagstips. När jag nu bläddrar i den verkar det dock som om jag morfat ihop två andra recept i minnet för jag hittar inte exakt det, dock två snarlika, men skitsamma, mamma hade inte boken så vi googlade och hittade en variant på lax i salami. Vi kan i alla fall dra slutsatsen att Leila tycker om att linda in saker i olika former av rökta charkuterier och det gör hon helt rätt i.

Laxhistorien var väldigt enkel: man tar helt enkelt laxfiléer, vi använde tinade styckfrysta bitar, delar varje i tre delar, strör på flingsalt och maler svartpeppar över och lindar sedan en tunn salamiskiva runt varje laxbit. Vi köpte en god venetiansk salami som jag tyvärr har glömt namnet på men det funkar ju med vilken (italiensk) som helst, bara det är tunna skivor så de går lätt att linda runt. Stek bitarna i lite olivolja i pannan så att de blir knapriga runtom, låt sedan vila i pannan ca fem minuter så de blir tillagade. Färdigt! Sjukt gott och frasigt, med både gris och havets gris i en och samma rätt. Vi åt laxen ihop med en stor sallad, Ceciliastilen med maché, lite blandsallad, morötter, äpple, rostade pumpafrön, avocado m m. Först hade jag tänkt göra en kall sås till det men sen tog jag ett glas sherry och glömde bort det helt och hållet, men faktum är att det inte behövs någon sås. Se bara till att laxen inte ligger för länge i pannan, den får absolut inte bli torr inuti.

5 kommentarer:

Johanna sa...

1. Yay, väl gästbloggat!
2. Hahaha, havets gris!
3. Gillar du att faktiskt dricka sherryn? Har jag köpt fel sort, min smakar ju apa?

Kristina sa...

Oh tack för den snabba och positiva responsen!

Mmm jag älskar sherry! Det här var Bristol Cream tror jag, finfint att skölja ner några salamiskivor och oliver med.

Cecilia sa...

Jippie för gästbloggande!
Jag hade aldrig kommit på tanken att blanda gris med havets gris, spännande! Tänker ni också på chicken of the sea när ni läser havets gris? Åh Jessica Simpson, kom tillbaka i min TV!

Karoline sa...

Hahaha! Jag saknar med Jessica!! Receptet låter förresten fantastiskt ut!
Jag ska testa att göra dina kikärtsbiffar på lördag, Cecilia. Då kommer min norska vego-kompis Lina på besök :-)

Cecilia sa...

Åh vad kul, du får rapoortera om resultatet sen!