söndag 22 november 2009

Räk-o-rama!

När man är ensam hemma blir det billigare att gå loss i fiskdisken. Därför har jag överdoserat på räkor i helgen. Här är mina middagar:

Räkcocktail
Ett lagom antal räkor
Majonäs
Vitlök
Avocado
Schalottenlök
Chili
1 kruka koriander
1 lime

Skala räkorna och spara undan skalen. Lägg i en skål (eller kanske ett cocktailglas) och blanda med limejuice, hackad lök, chili och koriander. Blanda i avocadon i bitar. Pressa en vitlöksklyfta i majonäsen och toppa med den. Ät tillsammans med rostat surdegsbröd.

Räksoppa
Lägg räkskalen i en kastrull och häll vatten som precis täcker skalen. Koka upp och låt sjuda några minuter. Sila bort skalen, ställ fonden åt sidan. Hacka en lök och pressa en vitlök i kastrullen tillsammans med lite smör, fräs gyllene. Strö över 1-2 matskedar vetemjöl och späd med fonden lite i taget. Låt puttra och tjockna en stund. Häll i mjölk eller grädde, sisådär 2 dl.

Jag smaksatte med lite sherry (som vanligt...), 1msk tomatpuré, lite fisksås och lade i skalade räkor och hackad salladslök och koriander.

Tyvärr glömde jag ta kort på det hela, den där cocktailen var verkligen ett spektakel. Jag har ätit så mycket räkor att jag mår lite illa när jag tänker på det.

2 kommentarer:

Kristina sa...

Wow vilken underbar räkcocktail! Låter som antitesen till den räkcocktail jag råkade beställa i Dubrovnik i somras: ett glas med några blad isbergssallad, en veritabel FLOD av rhode islandsås och max fyra stycken stackars räkor i botten. :( Nu när jag läser detta återfår jag dock hoppet om rätten.

Cecilia sa...

Ojojoj vad gott det låter, vill rusa till fiskdisken!