onsdag 18 november 2009

Pumpasoppa och majsplättar



När man är hemma och är arbetslös har man tid att styra upp flerrätters till sin vänner som kommer på middag efter jobbet. Av min kusin Fanny fick jag önskemålet "majs", därför blev det följande middag, pumpasoppa och majsplättar med fetaostkeso och sallad. Receptet på pumpasoppan hämtade jag hos en av mina favoriter på Taffel, jag uteslöt dock pastan och osten glömde jag bort.

Pumpasoppa, 4 portioner:
1½ kg hel pumpa, butternut eller muskat (jag använde två mindre butternut)
4 oskalade vitlöksklyftor
1 msk honung
1 dl grädde
½ pressad citron
5 dl grönsaksbuljong, vatten och tärning

Sätt ugnen på 185 grader och lägg pumpan och de oskalade vitlöksklyftorna på en plåt i mitten av ugnen. Baka vitlöken i 20 minuter och pumpan i ca 50 minuter, jag hade nog min inne i ca en timme. Klyv, kärna ur och gröp ut pumpaköttet med en sked. Skala vitlöksklyftorna och mixa allt tillsammans med vitlöken, grädden och honungen. Pressa i citronen. Koka upp buljongen och vispa i den i pumpapuréen. Späd med ytterligare buljong eller mjölk vid behov.

Receptet på majsplättarna hämtade jag från ICA, superlätta och goda. Kan tänka mig att de passar finfint till barn.

Majsplättar, 4 portioner
1 röd chili (spansk peppar)
½ kruka koriander
4 ägg
1 1/4 mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 burk majs
smör att steka i

Vispa ihop ägg och mjölk. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt. Vispa ner mjölblandingen i mjölk- och äggblandningen. Kärna ur chilin och finhacka den och koriandern, vispa ner i pannkakssmeten. Ställ in i kylen. Skölj majsen och låt den rinna av. Rör ner majsen i blandningen och stek plättar på medelvärme.

4 kommentarer:

Isabella sa...

Soppan var så god att jag åt den till både för- och efterrätt.

Johanna sa...

Gud vad det ser trevligt ut. Du kanske också skulle göra en kokbok nu när du har tid över?

Åsa sa...

Hej Adelas vän! Vilken finfin blogg du har! Hon (Adela) tipsade mig om den. Lyllos henne som har vänner som lagar så god mat!
Jag var på glöggprovning med andra matbloggare i Stockholm i veckan då jag var på besök i stan. Nu är jag hemma i Göteborg igen och kan bara "träffas" över nätet igen.

Hälsningar
/åsa

Cecilia sa...

Kul att du har hittat hit och att du tycker att det ser fint ut! Glöggprovning låter kul, det borde vi kanske göra Johanna? Dock misstänker jag att du är mycket mer förtjust i glögg än jag :)

/Cecilia