fredag 27 november 2009

Linsbiffar!


Idag hade jag bästa Ola på middag och körde en gammal favorit i repris, linsbiffar med rostade rotfrukter, sallad och sås. Tror att Ola har fått det hos mig innan, men jobbar på att äta upp mat som jag har i skafferiet, dvs linser i det här fallet. Enkelt och gott, från början inspirerat av en middag hos Josefin om jag minns rätt. Och det smakar bättre än det ser ut, lovar!

Linsbiffar, 4 portioner
3 dl gröna linser + 6 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 burk kikärtor
2-3 ägg
1 liten gul lök
2-3 vitlöksklyftor
Rosmarin, timjan (gärna färska)
Salt, peppar
Paprikpulver, cayenne- eller chilipulver

Skölj linserna och koka dem tillsammans med vattnet och buljongtärningen. Låt svalna. Mixa kikärtorna med stavmixer och blanda dem tillsammans med linserna. Finhacka lök och vitlök och blanda dem tillsammans med linser och kikärtor, rör i kryddor och ägg. Mixa mer vid behov. Gör pannbiffsstora biffar och stek på medelvärme.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har aldrig fått linsbiffar hos dig. Varför? Jag vill också ha linsbiffar!

Cecilia sa...

När som helst fröken Persson, säg bara till! Lagade dem dock rätt ofta förut och har haft en paus :)

Cecilia sa...

När som helst fröken Persson, säg bara till! Lagade dem dock rätt ofta förut och har haft en paus :)