söndag 15 november 2009

Närhetsprincipen

Lyxen med att bo i samma stad som sin mamma är att man kan bjuda över henne på en spontan middag. Det gjorde jag igår och det fick bli mat ur kylen, dvs svänga ihop något av det man har hemma. Jag bjöd min kära mor på spenatomelett, kräftstjärtar, sallad, en sås på crème fraîche, äpple och wasabisenap, samt nybakade grahamsscones.


Scones från Rutiga Kokboken, 4 kakor:

  • 8 dl vetemjöl, jag byter ut hälften mot grahamsmjöl
  • ½ tsk salt
  • 4 tsk bakpulver
  • 100 g margarin eller smör
  • 4 dl mjölk eller filmjölk (jag brukar använda filmjölk)

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Finfördela matfettet med fingertopparna. Tillsätt mjölken eller filmjölken och blanda snabby ihop degen. Dela degen i 4 delar. Klappa eller platta ut varje del till en rund kaka, ca 15 cm i diameter. Skåra varje kaka med en mjölad kniv i fyra delar, nagga ev med gaffel. Grädda brödet i mitten av ugnen på 250 grader i ca 12 minuter.

Jag gjorde en halv sats och det gick hur bra som helst.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Snygga glasögon på den där Ylva!

Cecilia sa...

Ja men eller hur!
Det är hennes bilkörar glasögon, tydligen funkar hennes vanliga inte alls bra för det.

Cecilia sa...

Fint förresten hur Lea tittar fram i bagrunden i en stilig mustasch!

Cecilia sa...

Brillorna är dessutom från Smarteyes!