tisdag 17 november 2009

Burgare

Jag fattar att det inte är värsta bedriften att steka upp lite hamburgare och att det inte precis kräver ett recept, men det är ett bra vardagsmatstips och just vardagsmaten tycker jag är ett lite knöligt kapitel. Man ska orka hitta på varierad mat, handla, och lyckas laga till det relativt snabbt och enkelt med en hungrig tvååring klättrande på diskbänken.

På 400 gr nötfärs får jag ungefär sex-sju burgare med hjälp av min fina lilla gadget hamburgerpressen. Fenomenal pryl! Enkelt att forma lika stora burgare och att reglera tjockleken så att vissa får rare (jag) och alla andra får mer välstekta trots samma tid i pannan.


Jag smaksätter vanligen med salt och peppar, tabasco, chiliflingor och ganska mycket dijonsenap. Brukar också ha en äggula i smeten för bättre hållfasthet. Igår åt vi med rödlök och salladslök, tomat, saltgurka och ruccola. Det bästa med hela kalaset är att Lea tycker det är så gott att hon jublar och fnittrar sig igenom hela måltiden och till och med kan tänka sig ett salladsblad eller två.


Jag har tillverkat båda två!

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Hahahahahahaaa "jag har tillverkat båda två", först trodde jag att du menade brödet, sen fattade jag att du menade ungen hohohohoho!

granny squares sa...

bah! tusen två kan slänga sig i väggen. Vilka finfina burgare!