söndag 15 november 2009

Supersöndag

Vi jagar bort sjukdomar och elände med en städ-, tvätt-, och matsöndag. Två turer till lekparken, storstädning och söndagsmiddag. Gästerna uteblev dessvärre, men desto mer mat för oss!

Jag har ett tag känt mig sugen på thailändska fiskkakor, så jag försökte mig på en egen variant. Något recept hade jag inte precis, men det gick rätt bra ändå. Såhär gjorde jag:

4 frysta laxfiléer
ett par salladslökar
2-3 torkade limeblad
1 lime
2 msk majonnäs
1 halv hackad chilifrukt

Tina fisken och lägg den i kokande vatten någon minut för att få lite fastare konsistens på köttet. Riv skalet på limen, smula limebladen, hacka chilin och löken och lägg allt tillsammans med fisken och saften från halva limen i en bunke. Mixa till en färs och blanda med majonnäsen. Salta och peppra. Forma små bollar och platta ut till kakor. Ställ i kylskåpet någon halvtimme för att stelna till lite. Stek på hög värme, panera eventuellt med lite ströbröd för bättre yta.

Vi åt kakorna tillsammans med sallad på ärtskott, svarta bönor, salladslök och hyvlad fänkål, med en dressing på apelsinskal och saft. Till det hade vi limemajonnäs och thaidipp enligt receptet som jag skrivit om tidigare (risvinäger, fisksås, soja).


Sen mulade vi i oss ostkaka till efterrätt

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Mulade Johanna i sig ostkaka till efterrätt?

Johan sa...

ja, jag fattar ingenting

Johan sa...

Allt var för övrigt tokigt jävla gott