onsdag 4 november 2009

Gryta

På samma tema så gjorde den eländiga stämningen att det krävdes god kvällsmat för att skapa någon slags behållning av dagen.

4-5 hela skalade schalottenlökar
ca 1 kg högrev
2 stora morötter
några nävar körbärstomater
2-3 dl rödvin
1 burk creme fraîche med löksmak
1 msk stötta senapsfrön
1 stor klyfta vitlök
en handfull torkade svarta trumpetsvampar
1 tsk farinsocker
3 dl köttbuljong
1 lagerblad
salt och peppar

Jag fräste löken hel tillsammans med köttet som jag köper i hel bit och skär i lagom stora kuber (inbillar mig att det blir saftigare när jag köper hel bit). Pressade i en vitlök, strödde över farinsocker, senapsfrön och salt och peppar. När köttet fått lite yta runt om, slå på vinet, buljongen och rör ner creme fraîche och låt puttra i ca 1,5 timme. Låt den torkade svampen koka med. Samtidigt som jag sätter på potatisen lägger jag i morötterna i slantar och de hela tomaterna. Köttet får puttra ytterligare en halvtimme eller tills det är mört medan jag pressar potatisen och rårör lingon att ha till. Strö över persilja innan servering.


Inga kommentarer: