onsdag 25 augusti 2010

Zucchini, räkor, crème fraiche, vitlöksbröd


Idag hade jag mammilainen på middag, hon är precis hemkommen från Finland efter fem veckors semester, så det var ett kärt återseende. Efter en massa bryderi bestämde jag mig för att laga zucchinisoppa med räkor, crème fraiche och vitlöksbröd.

Jag anpassade soppan till två personer och lagade den med följande proportioner:

1 stor zucchini
3 potatisar
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
salt, peppar
1 dl lätt crème fraiche
en skvätt mjölk
pressad citron
oregano, timjan
salt, peppar, paprikapulver, chilipulver

Finhacka och fräs löken långsamt i olja i en stekpanna, ta åt sidan. Skala och tärna potatisen och fräs den i en stekpanna och lägg sedan åt sidan. Skölj och tärna zucchini och fräs även den tillsammans med lite salt och nymald svartpeppar, koka samtidigt upp vattnet i en stor kastrull. Lägg alla grönsakerna i kastrullen och smula i buljongtärningarna, låt koka på svag värme i ca 20-25 minuter. Ta av från värmen och mixa med stavmixer. Krydda. Häll i grädden eller crème fraichen och värm igen.

Till soppan serverade jag en liten röra gjord på lätt crème fraiche, rivet skal av en citron, en finhackad röd chili med kärnor och hinnor bortskrapade, samt svartpeppar. Vi hade även lite räkor och vitlöksbröd till.

Lätt, snabbt och gott!

Update: Upptäckte precis att den även är god att äta kall, skulle passa fint som en lätt sommarförrätt till exempel.

Inga kommentarer: