söndag 22 augusti 2010

Pajas


I helgen var jag på kräftskiva och inspirerad av era senaste pajexperiment bestämde jag mig för att styra upp en egen att ta med. Jag och Alo Gobi var rädda för att vi inte skulle bli mätta bara på kräftor och bestämde oss för att ta saken i egna händer. Efter en hel del funderande bestämde jag mig för en tomat- och fetaostpaj med zucchini. Jag utgick ifrån samma pajbottensrecept som i Ingrids vegetariska paj och improviserade ihop fyllningen. Väldigt bra blev det och jag kommer nog att laga den igen, pajdegen var dessutom grym!

Tomat- och fetaostpaj

PAJDEG
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
125 gram margarin eller smör
3 msk vatten

PAJFYLLNING
1 liten zucchini
1 ask cocktailtomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
10 kalamataoliver
1 dl crème fraiche
150 gram fetaost
oregano, timjan
paprikapulver, chili
salt, svartpeppar

Blanda ingredienserna till pajdegen och låt den vila en stund i kylskåpet. Tryck ut pajdegen i en vanlig pajform och förgrädda den på 200 grader i 10 minuter.

Riv zucchinin grovt på ett rivgärna, blanda med salt och låt den stå och dra i ett durkslag eller sil. Låt stå i minst 10 minuter, gärna mer, och krama sen ur så mycket vätska som möjligt. Finhacka lök och vitlök och fräs dem sen tillsammans med zucchinin i lite olja tills löken är mjuk. Krydda med svartpeppar, oregano, timjan, paprikapulver och chili. Låt svalna.

Kärna ur och hacka oliverna grovt. Smula ned fetaosten i en bunke, blanda med crème fraichen och rör sen i grönsaksfräset och oliverna. Krydda mer vid behov. Dela cocktailtomaterna i halvor, bred ut zucchini- och fetaoströran i det förgräddade pajskalet och rada i tomaterna. Grädda på 200 grader i ca 40 minuter.

Man skymtar pajen i mitten!

1 kommentar:

Lisa sa...

Oooh. Det känns typ som om jag ÄR den där pajdegen, jag blir så glad när du skriver att du gillar den. Ha ha!