fredag 20 augusti 2010

Sensommarbuffé och babyfest på tre

Idag hade jag och Cornelia en minibabyfest för Jannicke, Cornelia hade styrt upp bästa startkitet med bebisgrejer och jag fixade en buffé för the mommy to be. Det blev matfest och umgänge deluxe, vi snackade om barn, livet och Anton Abele, fin blandning. Eftersom jag vet att Jannicke är förtjust i tapas fick det bli kvällens tema. Till förrätt åt vi en av sommarens favoriter: gazpacho med grönsakshack och krutonger, sen följde vi upp med kokta rödbetor, stekta kantareller, ungsrostad potatis med rosmarin, sallad, fetaostsås och vitlöksbröd. Vi avslutade matkavalkaden med ännu en sommarhit: ananas med myntasocker och Cornelias hembakade kärleksmums. Mums var ordet!

Ananas med myntasocker

En mogen ananas
Några kvistar mynta
Ca två matskedar rå- eller strösocker

Skär av toppen och botten på ananasen, och skär av skalet. Dela ananasen i fyra kvartar och skär bort den träiga mittenbiten, skiva ananasen tunt och strö ut bitarna på ett fat. Muddla myntabladen tillsammans med sockret och strö ut blandningen över ananasen, garnera med ytterligare myntablad. Det är löjligt gott, jag vill använda ord som läskande. Ska försöka komma ihåg det här i jul när mamma har köpt sitt årliga julfat med exotisk frukt som aldrig blir uppäten.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Vad fint det ser ut! Men man vill ju genast veta vad som ingår i det bästa startkitet?

Johanna sa...

Och, jag vill också veta om Jannike har byggt en babygitarr ännu?

Cecilia sa...

Hohoho oklart om det har byggt någon babygitarr ännu! :D

I kitet ingick följande, inte helt hundra på om jag minns allt dock:
Blöjor, tvättservetter, Inotyol, tandborste, trubbig nagelsax, nappar, kanske några bröstinlägg.

Ska klura på om jag har glömt
något. Du vet förmodligen bättre än mig vad som borde ingå :)

Hetsapan sa...

Jag tror du fick med allt Cecilia. Jo, tops för bebisar och olika duscholjor.
Maten var galet god! Tänkte återskapa hela middagen ikväll.