fredag 27 augusti 2010

Festivalmaten

Häromdagen skulle jag lyckligtvis på möte lite närmare centralen och kunde därför äta lunch på Stortorget, där Malmöfestivalen huserar sitt bästa inslag hittills. Festivalmaten i all ära, men langos och älgkebab blir rätt trist efter år efter år av samma gamla stånd. Men! I Öresund Cooking har man låtit ett antal restauranger (av vilka jag gillar de flesta) göra varsin liten maträtt till det facila priset av 30 kronor, så att man kan gå omkring och provsmaka. Det är ju lysande! Dessutom har de med maten tolkat en geografisk del eller plats av Öresund med varierande kreativitet.

Jag lyckades inom loppet av en dryg halvtimme klämma i mig inte mindre än tre rätter och en liten dessert: surdegsbröd med nån sorts gris och piccalilly från Bastard, kyckling med havtornsgelé från Salt och Brygga och en svamp-falafel med äpple, selleri och tryffelmajonäs från Cocofo. Falafeln var bäst. Supergod. Desserten var en vaniljkräm med äppel- och champagnegelé och mandel.

Vad jag dock inte lyckades smaka var rätten från Random (kvarg alltså, det går bort), men jag hoppas på att lyckas hålla en sådan närvaro på sociala medier-arenan att jag kan pricka in ett av deras event vid något annat tillfälle...

Jag säger det igen: Lysande koncept. Aldrig mer texasburgare.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Smarr! Dock längtar jag lite efter langos, en om året är lagom :)