torsdag 22 april 2010

Zucchinisoppa, scones och våfflor


Varför ändra ett vinnande koncept, idag hade jag ny middagsbjudning och lagade återigen soppa och våfflor. Våfflorna gör succé alltså, jag tror aldrig att jag har haft så nöjda middagsgäster som när det varit våfflor på menyn. Som ni förmodligen vet vid det här laget finns det inget jag går igång på som extrapris på grönsaker, är inte riktigt säker på vad det säger om mig, men dagens fynd var i alla fall zucchini. Efter grundligt googlande bestämde jag mig för att laga en egen variant av alla de sopprecept jag läst, det blev väldigt gott och var väldigt enkelt. Från att ha varit något av en soppskeptiker har jag nu omfamnat soppan helt.

Zucchinisoppa, 4-6 portioner

2-3 zucchinis, ca 800 gram
4 stora potatisar
2 halvstora gula lökar
2 vitlöksklyftor
1½ l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl crème fraîche/grädde
salt, svartpeppar
mycket oregano, lite mindre timjan
chilipulver
citron

Finhacka och fräs löken långsamt i olja i en stekpanna, ta åt sidan. Skala och tärna potatisen och fräs den i en stekpanna och lägg sedan åt sidan. Skölj och tärna zucchini och fräs även den tillsammans med lite salt och nymald svartpeppar, koka samtidigt upp vattnet i en stor kastrull. Lägg alla grönsakerna i kastrullen och smula i buljongtärningarna, låt koka på svag värme i ca 20-25 minuter. Ta av från värmen och mixa med stavmixer. Krydda. Häll i grädden eller crème fraichen och värm igen.

Jag serverade soppan tillsammans med scones och en röra gjord på crème fraiche, keso, rivet citronskal, salt, peppar, paprikapulver och persillada.

Inga kommentarer: