tisdag 3 augusti 2010

Grillad vitkål

Grillad vitkål med honungsmiso-sås

1 huvud vitkål
5-6 msk vit misopasta
2 msk honung
1 msk senap
2 msk vatten
2 msk riven ingefära
2 msk soja
2 msk äppelcidervinäger
2 finhackade vitlöksklyftor

En aning sol igår fick mig att entusiastiskt kasta mig över grillen. Provade att grilla vitkål efter ett recept från Årstiderna som jag varit sugen på att prova ett tag. Vi slarvade dock lite vid grillen, så kålen blev inte riktigt så mjuk som jag ville ha den. Nästa gång tror jag på ett litet förkok. Trots det blev det dock en god middag, rekommenderas!

Blanda alla ingredienser till såsen i en kastrull och hetta upp utan att koka. Låt dra i 30 minuter. Dela kålen i fyra klyftor så att den fortfarande håller ihop vid roten. Grilla ca 10 minuter, pensla sedan med såsen och grilla vidare tills kålen är mjuk och gyllene.

Såsen kan för övrigt användas just som sås eller som marinad och blev väldigt god, jag hade kunnat tänka mig den som tillbehör till det mesta. Till åt vi grillad zucchini och varsin köttbit med lite chimichurri-smör.

Inga kommentarer: