fredag 9 juli 2010

Under spansk påverkan


Den spanska psykosen har inte riktigt gett mig sig och jag har haft svåra gazpachocravings i veckan. Igår skulle jag ha picknick med Josefin och bestämde mig för att göra min egen soppa. Jag lästa ungefär 20 olika recept och bestämde mig sen för en kompromiss av dem alla. Lätt och väldigt gott, blir kanske repris till helgen, Spanien spelar ju trots allt VM-final för första gången!

En version av andalusisk gazpacho

4 stora tomater, ca 600 g
½ gurka, skalad och urkärnad
1 röd paprika
1 liten rödlök
2 vitlöksklyftor
3 dl grönsaksbuljong
3 dl tomatjuice
3 skivor dagsgammalt vitt bröd
2 msk olivolja
3 msk rödvinsvinäger
salt, svartpeppar
en nypa spiskummin
grön tabasco
en nypa strösocker
ev lite citron

Sopptopping
Några centimeter gurka, en halv röd paprika.
Några skivor rostbröd.

Finhackad gurkan och paprikan. Skär kanterna av brödet, tärna skivorna och rosta dem i en varm torr stekpanna. Passa noga, så att de inte bränns. Låt varje gäst ta ett par skedar grönskar och krutonger till sin soppa vis servering.

Soppan
Skär kanterna av brödet och blöt det under kranen, kläm ut så mycket
vatten som möjligt, bryt sönder in mindre bitar och lägg i en skål.

Skär ett kryss i varje tomat och skålla dem i kokande vatten i ca 30
sek, skölj dem i iskallt vatten och dra sen av skalet.
Hacka tomaterna i mindre bitar.

Skala och kärna ur gurkan, kärna ur och finhacka paprikan och gurkan.
Finhacka löken och vitlöken.

Koka upp vatten och lägg i buljongtärningen, ta åt sidan och låt svalna.

Mixa brödet och alla grönsakerna till en slät soppa. Jag mixar i
omgångar i ett litermått och lägger sen över i en större bunke.
Blanda i tomatjuicen och grönsaksbuljongen, smaka av med olivoljan,
vinägern, salt, peppar, spiskummin, lite strösocker och grön tabasco. Ev lite citronjuice vid behov. Ställ in i kylen och låt vila i minst fyra timmar.

Servera med finhackad gurka och
paprika, samt krutonger.

Inga kommentarer: