onsdag 1 september 2010

Jag gillar morot!


Idag hade jag Josefin på middag och bestämde mig för att testa Pickipickis morotssoppa med fetaost. Väldigt gott blev det, väldigt enkelt och gick snabbt. Jag ändrade lite i tillagningsmetoden och la till vitlök, men i övrigt följde jag receptet.

Morotssoppa med smak av fetaost, ca 2 port

4 stora morötter
4 stora potatisar
3 små schalottenlökar eller 1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tärning grönsaksbuljong + 5 dl vatten
1 dl crème fraiche
100 g fetaost
timjan, oregano
svartpeppar
ev. paprikapulver och chilipulver

Skala morötterna, potatisen och löken och hacka dem. Fräs grönsakerna i lite smör tills löken är mjuk och glansig. Koka upp buljongen samtidigt och tillsätt grönsakerna samt rejält med färsk (eller torkad) timjan och oregano. Krydda med paprika- och chilipulver efter smak. Koka i ungefär 20 minuter och tillsätt därefter creme fraiche och det mesta av fetaosten. Mixa soppan slät med en stavmixer. Smaka av med salt och svartpeppar. Servera soppan med lite smulad fetaost och crème fraiche.

Inga kommentarer: