fredag 1 oktober 2010

Högsäsong för fina rotfrukter

Bilden är lånad från Arla. Jag har fortfarande inget minneskort och min mobilkamera är dessvärre inget att hänga i gran. Se bara inlägget nedan.

Idag hade jag en liten middagsbjudning för att fira tre födelsedagar i en barnfamilj nära mig. Med kylen full av fina rotfrukter bestämde jag mig för att laga en rotfruktsgratäng, surfade runt och hittade ett recept hos Arla som såg lovande. Gratängen skulle lagas i en form med avtagbar kant och blev där med som en rotfruktstårta, lite knepig att få ur formen, men väldigt fin när jag väl stjälpte över den på en tallrik.

4-6 port
500 g morot, rotselleri och palsternacka
300 g mjölig potatis
1 dl finhackad persilja
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk oregano
1 tsk timjan
200 gram fetaost
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
4 ägg
2 ½ dl matlagningsgrädde

Sätt ugnen på 175°. Skala rotfrukter och potatis. Blanda persilja, vitlök, oregano, timjan och smulad ost. Lägg ett smörpapper i botten på en smord, rund form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Skiva rotfrukter och potatis tunt, gärna i matberedare eller på mandolin. Salta och peppra och varva rotfrukterna och ostblandningen i formen, avsluta med ost. Vispa ihop ägg och grädde och häll i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 ¼ tim. Låt vila 10 min.

Jag serverade gratängen tillsammans med stekt halloumi, tzatsiki, sallad, kokta rödbetor och vitlöksbröd.

Inga kommentarer: