torsdag 21 oktober 2010

Svamptider

Lyckligtvis hann jag hem till Småland innan frosten och vildsvinen alldeles förstört årets svampskörd. Ett par timmar i skogen i soligt väder skulle kunna vara ljuvlig själavård - men med en trött 2,5-åring som försöker gå i knähög mossa? Not so much. Hon fick till sist åka jeep hem genom skogen medan jag och lillebror gick en extra vända och hittade de största gula kantarellerna på årtionden. Gula, trattkantareller och taggsvamp blev det.

Väl hemma improviserade vi en köttgryta med svamp, som dessvärre blev lite blek i smaken då jag helt saknade smaksinne, bihåleinflammerad som jag är. Receptet såg ut ungefär såhär:

1 kg rostbiff i bitar
1 bit rimmat sidfläsk i bitar
2 gula lökar
3 klyftor vitlök
2 l buljong
5 svartpepparkorn
2 lagerblad
2 msk rosmarin
3 dl rött vin
1 morot
1 bit purjolök

Fräs lök och kött i botten av en stor kastrull. Häll på vätskan och kryddorna, lägg i grönsakerna och låt koka ca 1,5 timme. Plocka upp grönsakerna och släng bort.

2 morötter
2 palsternackor
1 rotselleri
1 liter trattkantareller
2,5 dl matlagningsgrädde
½ dl koncentrerad svartvinbärssaft

Tärna/skiva grönsakerna och lägg i grytan tillsammans med svampen och saften. Låt puttra tills grönsakerna blivit lagom mjuka. Häll i grädden och smaka av med mer kryddor.




1 kommentar:

Cecilia sa...

Jag dör lite av svampavundsjuka..