torsdag 23 september 2010

Vardagsgryta


Jag har haft lite ångest i ett par dagar för en grön paprika som har legat och vissnat i min kyl, men inte kommit på något att använda den till. Inget jag var sugen på i alla fall, idag kom jag dock på att jag även hade en bit falukorv i kylen och bestämde mig för att kombinera dem båda. Härom månaden käkade jag korv stroganoff hos brorsan för första gången på flera år och insåg att det ju faktiskt är något jag gillar. Så, idag styrde jag upp en korv- och grönsaksgryta som påminner lite om stroganoff. Mitt minneskort till kameran är dessvärre utlånat till ett visst brudpar, så jag fick fota med min kackiga mobilkamera. Och ja, jag gillar konserverade champinjoner, ibland mer än färska.


Korvgryta, 4 portioner

1 bit falukorv (veggiekorv eller quornbitar)
1 burk konserverade champinjoner
1 stor morot
1 mindre zucchini
1 grön paprika
1 röd lök
2 vitlöksklyftor
1 burk konserverade tomater
1-2 dl lätt crème fraiche
tomatpuré
ketchup
lite strösocker
sambal oelek
timjan, oregano, basilika
salt, svartpeppar
paprikapulver, chilipulver
några droppar kinesisk soja
smör/olja

Strimla korven.
Hacka moroten i små bitar.
Hacka zucchinin, paprikan och den röda löken grovt.
Fräs korven i lite smör, häll i champinjonerna när korven börjat få färg. Stek tills korven är klar.
Fräs grönsakerna, salt och peppra. När löken börjar bli mjuk, pressa i vitlöken och rör om ett par varv. Häll på tomaterna och strö över lite socker. Häll i tomatpuré och ketchup, rör i lite sambal oelek och låt puttra ett par minuter på svag värme. Krydda med örtkryddor, paprikapulver och lite chilipulver vid behov. Rör i crème fraiche och låt allt bli varmt. Smaka av med ytterligare kryddor och ett par droppar soja.

Servera med fullkornsris.

Inga kommentarer: