måndag 25 oktober 2010

Pumpkin pie

I helgen gick mässan Älska mat av stapeln och jag tog med mig hela familjen mot bättre vetande. Tjuvtjockt med folk, dyrt inträde för att få komma in bara för att handla saker och en Lea som så fort hon nuddade golv med gummistövlarna tittade upp och sa: "Mamma? Nu sticker jag." och brände iväg så gummit rök i folkmassan. Nästa gång tar jag med mig en matintresserad vän och köper vinprovarbiljetten och behandlar det hela som en förfest med matshopping. Kajsa Bergkvist var t ex där i ett konstigt hårband och bjöd på smakprover av nåt vin hon importerar.

Handla kunde jag givetvis inte låta bli att göra dock: 1 kg rökta räkor, aioli, surdegsbröd med rosmarin och havssalt, rotfruktschips, chokladtryfflar, små chokladbiskvier med päronsmak och jordgubbsglass. Provsmakade massor av saker också, godast var ett jordärtskocksskum med rödbetsgravad lax, en parmesan- och pumpapannacotta med rökt sidfläsk och paprika och ett litet bakverk på aprikoser och nötter som jag inte minns namnet på.

När alltihop var slut ett knappt dygn senare ägnade jag timmar åt att åstadkomma en pumpapaj - vi har fått mycket pumpa i grönsakslådan och jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på med dem längre. Hade jag vetat hur lång tid det skulle ta hade jag kanske inte gett mig på projektet, men det var nog mest mitt eget fel att det blev ineffektivt. Pajen blev god till sist, men är kanske inte riktigt min sorts efterrätt. Den påminde faktiskt lite om kalvdansen vi åt i fredags kväll. Jag har aldrig smakat det innan men kunde inte låta bli att handla när jag hittade en liten kalvdans-tant på Bondens marknad i Jkpg förra helgen. Gott men inte sensationellt.



Pumpapaj
Deg:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula
1 tsk kanel

Fyllning:
4 dl pumpapuré
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 krm salt
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde

Nyp ihop smör, mjöl, kanel och socker till en deg, blanda i äggulan och arbeta ihop. Tryck ut tunt i en pajform. Sätt i kylen minst 30 minuter. Klyfta pumpan och ugnsbaka ca 20 minuter i 175 grader, eller ångkoka i mindre bitar ca 10 minuter. Gröp ur köttet och mixa slätt till en puré. Blanda ner äggen i purén ett i taget. Blanda i resten av ingredienserna och häll i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter. Låt svalna, pudra över florsocker och ät med vispad grädde.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Så otippat att du skulle köpa och gilla kalvdans, det känns så himla mjölkigt, eller?