torsdag 27 maj 2010

Smörgåstårtan -Extra allt-


Idag fyllde min storebror år och det enda han hade önskat sig var en smörgåstårta, knas. Mamma tänkte först köpa en, men den billigaste hon hittade kostade 700 spänn, alltså va? Så jag bestämde mig för att göra en egen, Niklas hade önskat en med lax och räkor, men utan leverpastej. Jag började ett massivt smörgåstårtegooglande och kokboksletande och bestämde mig för att utgå från ett recept av Jens Linder på DN.

Mitt tråk-ICA hade inga landgångsbröd,så jag körde på vanligt rostbröd med stora skivor. Jag gjorde en tårta med tre lager fyllning och den räckte till 6 hungriga vuxna. Varje lager bestod av 2½ x 3 skivor bröd, i fyra lager det blev sammanlagt 30 skivor. Hela kalaset gick på ca 350 kronor.

Dag 1

Jag gjorde fyllingarna utifrån samma crème fraiche-röra som jag även täckte in tårtan i, dvs garneringssåsen.

8 dl crème fraiche (jag använde fullfett eftersom den har mest fast konsistens)
ca 3 dl majonäs
pressad citron
dijonsenap
vitpeppar

Dela såsen i fyra skålar, men ta lite mer i den skålen som är till garneringen, kanske ca 4 dl.

Fyllning 1:
1 del sås
500 g oskalade räkor
dill, gräslök (går bra med frusen)
Skala och hacka räkorna, bland i dem och dill/gräslök i såsen.

Fyllning 2:
1 del sås
1 burk kräftstjärtar i lag (spara ett gäng kräfstjärtar till garneringen)
dill, gräslök (går bra med frusen)
Hacka kräfstjärtarna, blanda dem och dill/gräslök i såsen.

Fyllning 3:
1 del sås
200 gram kallrökt lax (spara 4 skivor till garnering)
Riven pepparrot
Skär laxen i små bitar, blanda tillsammans med pepparrot i såsen.





Lägg ett bakplåtspapper på en bricka eller stort fat.
Skär bort kanterna på brödet och lägg ut ett lager med brödskivor på pappret. Bred på första lagret fyllning. Lägg på ett till lager bröd och bred på nästa fyllning, lägg på ett nytt lager bröd, den sista fyllnigen och toppa med ett sista lager bröd.

Blöt en kökshandduk med kallvatten och vrid ur den ordentligt. Lägg den över smörgåstårtan. Täck tårtan med plastfolie, så att det blir lufttätt. Låt stå över natten i kylskåp, på så vis blir tårtan stadig, saftig och håller ihop bra.

Dag 2:

Jag hade lite bryderi med hur jag skulle garnera tårtan, kunde inte få det klar för mig i skallen och visste inte hur långt mina ingredienser skulle räcka. Jag fick dock lite googlingshjälp av raggmunkskonstnären och bestämde mig för följande.

Garnering:
500 oskalade räkor
4 kokta ägg
1 burk stenbitsrom
ett gäng kräfstjärtar
4 skivor rökt lax
dill
1 gurka

Dag 2:
Koka äggen och låt dem svalna i kallvatten, skala dem och skiva dem sen med äggskivare.
Skala räkorna.
Skiva gurkan med osthyvel.
Bred ut den resterande såsen över hela tårtan.
Sätt gurksivorna runt kanten på tårtan och garnera sen toppen efter tycke.

Så här såg tårtan ut under transporten, avbrutna grillspett och massvis med gladpack gjorde susen. Sen bilkö i ca 40 min med tårtan i knät och en mullrande hunger i magen. Vojne, vojne.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Vilket jobb! Och så sjukt snygg den blev! Niklas måste fallit i tårar av ren tacksamhet?

Cecilia sa...

Hehe, ja den gick hem och blev glad. Både han och papi lassade in rejält :)

Lisa sa...

Å vad god den verkar! Är helt på Niklas sida, skitskumt att blanda leverpastej och räkor, ju!

Johan sa...

Smörgåstårta är den bästa tårtan. Jag vill ha det på min födelsedag så länge jag lever.