torsdag 27 maj 2010

Fattiga riddare

Vad göra med nästan en hel limpa överblivet smörgåstårtebröd? Lyxfrulle med fattiga riddare så klart! Har nog inte ätit det sen jag bjöd pannkaksfantasten Blonda mustachen på riddare på Fabriksgatan för ca 8 år sen och innan dess hade jag nog inte ätit det sen jag gick på Parken, dvs fritids, i Hannebergsparken. Där brukade de steka fattiga riddare på en stor plåt över öppen eld på den stora grillen på gården, det var tider det...

Fattiga riddare, 4 portioner

1 ägg
3 dl mjölk
1 dl vetemjöl
8 skivor rostbröd (ej nödvändigt med färskt bröd)
1 msk smör

Vispa upp ägget med lite mjölk, blanda i mjölet och vispa smeten slät. Vispa i den resterande mjölken. Lägg bröden i smeten 2 st åt gången, låt dem suga upp lite smet och stek dem sen i smöret tills de blir gyllene. Servera med socker och kanel och drick ett glas mjölk till. Vi lät dock bröden dra i smeten lite för länge, så den räckte bara till 5 st. Vi orkade bara äta drygt två stycken var, så 5 st var mer än väl. Vill minnas att vi åt riddarna med lingonsylt på fritids, det ska jag testa nästa gång.

6 kommentarer:

Johanna sa...

Åh mums! När jag hälsade på Lasse i Berlin gjorde han fattiga riddare som bakfyllefrukost varje morgon, det var perfekt! Fett och gott men ändå liksom lite milt. Mm-mm!

Cecilia sa...

Ja men exakt, fett, sött, lite salt, men ändå milt. Gött!

Johanna sa...

Nu har vi precis ätit fattiga riddare till lunch, eller "pannkaka-macka" som de också heter. Lördagsdekadens och ack så gott!

Cecilia sa...

Pannkakamacka är ju exakt vad det är, smarr!

Karoline sa...

Jag blev inspirerad och gick loss och gjorde fattiga riddare här om dan! Löjligt gott och tog mig rakt tillbaks till 1988... Åt alltid såna efter basketträning. Smarrsmarr!

Cecilia sa...

Åh vad kul, käkade du dem med något tillbehör? Basket + fattiga riddare låter som en bra kombo!