torsdag 6 maj 2010

Nässelsoppa

Tre personer som behöver jobba på sin fotomin. En av dem bär hängslen.

När pappa drog till Holland efterlämnade han både en stor påse nyplockade nässlor och sin bil (inklusive p-bot, tackar!). Det betyder att jag kunde bjuda på nässelsoppa igår och storhandla idag. Good times! Jag hade spanat in ett recept där man reder soppan med grädde och äggula, men hade bortsett från att Persson-delen av familjen konsumerar ägg i turbofart så jag fick tänka om för att slippa gå till Konsum igen. Det blev nån slags improvisation men gott ändå.

Ca 1 liter nässlor
1 liter vatten
1 buljongtärning
1 dl vitt vin
1 gul lök
2 msk vetemjöl
1 dl grädde
salt, peppar

Skölj och rensa nässlorna och förväll i kokande vatten 2-3 minuter. Ta av från värmen och mixa med stav tills alla nässlor är finhackade. Fräs löken i en annan kastrul, strö över mjölet och blanda om, spä till sist med vinet så att det blir en bottenredning. Späd lite i taget med nässlorna, lägg i buljongtärningen och grädden. Smaka av med salt och peppar.

Lite kokt ägg, hackad gräslök, rökt lax eller kanske bacon hade nog varit gott till.

P.S. När man storhandlar får man tag i saker som inte finns på gamla vanliga Hemköp. Som en liten teaser inför kommande stordåd i köket kan jag meddela att dagens fångst bland annat innehöll mandelolja, kondenserad mjölk, blå vallmofrön, märgpipa och hel torkad ancho. När jag tänker på hur många tusenlappar vi handlade för tröstar jag mig med att jag åtminstone fick mandelolja för pengarna. Mandelolja. Låter ju så himla romantiskt.

P.S.2 På tal om nässlor fick jag precis en galen fnissattack när jag mindes hur min bror som nyss lärt sig cykla endast iklädd shorts välte av vägen rakt ner i ett dike fullt med nässlor på Öland. Herregud vad ont det måste gjort.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Hihi det här är en rolig bild, vad händer där med Lisas blick?

Cecilia sa...

Oh men jag är sjukt peppad på kondencerad mjölk! Har läst att man kan koka burken långsamt i kastrull och så blir den typ kolasås, jag tänker tjinuski. Om jag varit mer intresserad av glass hade jag gått loss direkt! Vad är din plan prinsessan!

Jag har dessutom ett väldigt traumatiskt nässelminne som involverar en gungbräda, en retsticka till storebror, ett dike med nässlor och en mormor med kamferdroppar. Inget att skratta åt!