onsdag 12 maj 2010

Nässelbröd och havreflarn


Eftersom Lea tycker det är så roligt har bakning blivit en familjeaktivitet på senaste. I helgen bakade vi nässelbröd och havreflarn. Johan hade egentligen tänkt sig havrekakor men jag ingrep inte eftersom jag tycker flarn är mycket godare. Det blev finemang. Brödet skulle dock behövt mer salt, men det var Johan som ansvarade för saltihällandet och han är saltskrämd.

På spisen ser ni också kronärtskockor som jag vill uppmana alla i världen att äta mer av för det är så himla gott, och början på en soppa med morötter och palsternackor som jag fick hälla ut då en skämd grönsak smugit sig ner i den utan min vetskap. Den gav hela soppan en besk, konstig smak och jag kände mig otroligt frustrerad. Istället fick vi äta bröd med äggröra. Kul. Tur att vi fick havreflarn till efterrätt.

Nässelbröd

5 dl mjölk

50 g jäst

0,5 dl rapsolja

2-3 stora nävar hackade nässlor

1 näve hackade oliver

1 tsk salt

2 rejäla matskedar honung

8-10 dl vetemjöl.

1 dl grahamsmjöl

1 dl havregryn

Värm mjölken fingervarm, smula* jästen i en bunke och häll på mjölken. Rör* tills jästen löser sig. Tillsätt* olja, honung, nässlor, oliver och salt. Häll* i så mycket mjöl som degen tål och knåda slätt, jäs 30 minuter. Lägg därefter degen i en djup plåt eller långpanna klädd med papper och skär rutor, nagga och låt jäsa 30 minuter till. Grädda på 220 grader i ca 15 minuter. Pensla med lite saltvatten de sista minuterna för att få knaprig skorpa.

*-märkta aktiviteter utförs med fördel av 2-åring

2 kommentarer:

Lisa sa...

Jag tror inte att Ingrid är redo för alla de stjärnmärkta aktiviteterna ännu. Men smula* och rör* är ju bra grejer.

Cecilia sa...

Så sjukt avancerat med nässelbröd! Gjorde nässlorna brödet godare eller kändes det mest nyttigt?