söndag 23 augusti 2009

Västerbottenpaj

Igår var jag på kräftskiva hos en gästfri dirigent (knappt 1 kilo kräftor/person) och blev till min stora förvåning riktigt förtjust i Västerbottenpajen. Jepp, jag skrev rätt, OSTPAJ. Självklart blev jag tvungen att be om receptet.

Till degen:
3 dl vetemjöl
125 g smör, kylskåpskallt, tärnat
3 msk vatten

Nyp ihop dessa ingredienser i en bunke och platta sedan ut degen i en pajform med löstagbar kant. Glöm inte att degen ska klättra högt uppåt väggarna och vara tunn. Ställ in i kylskåp för att vila i ca 1 timme.

Till fyllningen:
2 hg färska kantareller (eller motsvarande mängd torkad blandad svamp)
ett halvt knippe gräslök
2,5 dl matlagningsgrädde
4 ägg
5 dl riven västerbotten (ca 200 g)
salt, peppar, kryddpeppar

Smörstek kantarellerna tillsammans med gräslöken, salta och peppra lätt.Vispa ihop ägg, grädde och riven ost. Salta, peppra och dra i en duktig sträng kryddpeppar. Låt stå medan pajbotten uttages, gaffelnaggas samt förgräddas i 200°C under 10 minuter. Tag ut pajbotten, och lägg kantarellerna däri; sprid ut dem jämnt och väl. Häll över ostblandningen.

Gräddas i nedre delen av ugnen i 200°C i 30-35 minuter.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag är i chock, CHOCK!!!!

Kryddpeppar alltså? Låter skumt, var det schysst?

Mmm västerbottensost....... Du vet att det här öppnar för ostexperiment framöver? Att du vågade blogga om det!

Johanna sa...

Ja, eller hur? Men det var riktigt gott. Kryddpepparen märkte jag inte av direkt, men kanske är det den Hemliga Ingrediensen som möjliggör ostätandet.