söndag 30 augusti 2009

Kvällen

Klockan är midnatt och jag varvar ner för att gå och lägga mig. Sara har varit här på middag och vi har för ovanlighetens skull ätit vegetariskt. Jag gjorde blandsallad med tunt skivad morot, rödlök, purjo, rädisor, päron och avocado. Kokade moghrabiah (stor couscous) och blandade med körbärstomater som jag bakat i ugn tillsammans med vitlök, och blandade sedan alltihop tillsammans med dressing på olja, balsamvinäger, pressad citron, rivet citronskal, flytande honung och lite buljong (och salt och peppar). Till det färska rödbetor och getost.


Sara käkar sallad. Armbandet känns sjukt bekant, jag tror att hon fick det när vi konfirmerades. Inte av mig dock.

Solrosen hänger med även i denna bild

Efterrätten stod Sara för, hon har semestrat i Barcelona och Palma och köpt med sig Limoncello som hon blandat i den vita chokladmoussen. Chokladmoussen är gjord enligt samma recept som jag brukar köra:

Vispa 3 dl grädde hårt utan att råka göra smör. Smält 150 g vit blockchoklad i vattenbad. Blanda den smälta chokladen med 3 äggulor. Vänd försiktigt i chokladblandningen i vispgrädden. Lägg i formar och frys ett par timmar. Ta ut en halvtimme före servering.

Min standard är att servera moussen rätt upp och ner tillsammans med varma hallon, men det var riktigt gott att få den smaksatt med bara lite hyvlad choklad, så nästa gång blir det nog mousse med citron eller lime - det vägde upp allt det söta mäktiga på ett bra sätt.

En fin kväll. Nu ska jag verkligen gå och lägga mig.

5 kommentarer:

Sara sa...

Mkt mumsigt!! Trevlig blogg, nu ska jag smygläsa här hela tiden och förhoppningsvis inspireras till att äta annat än Keldas Tomatsoppa med tortellini vareviga dag! :-)

Cecilia sa...

Oj oj oj fröken, det där lät ju riktigt smarrigt!

Ja Sara läs och kommentera, kul!

Cecilia sa...

Snyggt med bildtexter fröken!

Cecilia sa...

Kan man gör moussen ett par dagar i förväg tror du?

Johanna sa...

Absolut! Det är bara att tjonga in i frysen, sen håller den ett tag. Tänk på att tina i god tid dock, det tar längre tid än man tror.