torsdag 20 augusti 2009

Väldigt smarrig kaka!

Mjölkchokladkaka med pinjenötter

Det här receptet (och bilden) har jag knyckt från bloggen I mitt franska kök som jag har tipsat om innan. Har bakat kakan en gång och den gjorde succé! Kanske något för sista dagen?

150 g smält smör
150 g smält mjölkchoklad (smält förslagsvis smör och choklad tillsammans i en skål i mikron)
1 1/2 dl strösocker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl (90 g) vetemjöl
1 dl rostade pinjenötter (rosta i en torr stekpanna på spisen)

Blanda ihop alla ingredienser, och häll dem i en smord 1 1/2 liters form.
Grädda i 200 graders ugn i ca 20 minuter.

Jag serverade med grädde eller glass, minns inte riktigt. Skulle förmodligen vara riktigt gott med färska bär till. Jag tror även att det skulle funka med 50/50 av mörk och ljus choklad, tyckte att den blev i sötaste laget. Rita gick dock loss och fick till och med en bit med sig hem, hon är svag för kaffebröd.

1 kommentar:

Kristina sa...

Åh! Minus nötterna vill jag äta det här. Jag bakade förresten en mjölkchokladkaka med rom i i somras, den var otäckt god. Och söt.