onsdag 26 augusti 2009

Friterad tofu med nudlar


Jag älskar nudlar och jag älskar friterad tofu, så här är veckans middag:

Nudlar (jag använde glasnudlar, ris- eller äggnudlar hade nog fungerat lika bra)
Friterad tofu (finns att köpa i asiatiska affärer för ca 20 spänn)
Morot
Paprika
Röd chili
Squash
Lök
Vitlök
Edamamebönor (finns att köpa frysta i asiatiska affärer för ca 20 spänn)
Hackade jordnötter eller rostade sesamfrön
Rapsolja
Ljus soya
Ostronsås
Sesamolja
Svartpeppar
Pressad lime
Hackad färsk koriander

Koka nudlarna.
Hacka grönsakerna och skär tofun i mindre bitar. Dela chilin på längden och skrapa ur kärnorna och hacka den. Fräs allt i stekpannan tillsammans med rapsolja, sesamoljan, ljus soya och ostronsåsen. Krydda med valfria kryddor, jag använde bara peppar, men lite mer kryddning hade funkat. Värm edamamebönorna enligt anvisningen på förpackningen (jag lät mina tina i nudelvattnet) och ta ur sjäva bönorna ur skidorna. Blanda i nudlarna och den hackade koriandern i grönsakerna . Strö över bönorna och de hackade jordnötterna. Pressa över lime.

Eh jag lyckades dock inte få tag i koriander (besökte två butiker, saknar Möllan), hade ingen lök eller vitlök hemma och heller inga jordnötter. Men det blev gott ändå!

5 kommentarer:

Johanna sa...

Det låter gott, och vilken fin skål du har!

Cecilia sa...

Ja alltså det var riktigt smarrigt och hick snabbt! Skålen har jag fått av kära mor och är en Arabia, såg en liknande för ett hutlöst pris på en loppis i Finland. Men så är de ju också helt galna i Arabia. (Tänk Arabia med Andrea Reuter uttal)

Kristina sa...

Gott gott gott! Detta måste jag laga, sans jordnötter. hade ingen aning om att man kunde köpa friterad tofu i affär, nu tog livet en ny vändning!

Cecilia sa...

Ja men eller hur, billigt och så jädra gott! Ni tofuskeptiker, testa fiterad, det är en helt annan grej!

Cecilia sa...

Fiterad är desssutom en helt annan grej än friterad......