tisdag 25 augusti 2009

Musslor

Näst sista föräldraledighetsdagen ljusades upp betydligt av Loves initiativ att laga lunch tillsammans (jag har helt slut på lek och aktivitetsinspiration efter mer än 1,5 års mammaledighet, men Love är ny och fräsch). Vi sågs på Möllan, handlade grönsaker och musslor och gick hem till musselsoppa i solen och plaskungar i trädgården. Receptet kommer från Cecilia och jag tror ifrån Tasteline från början. Idag skippade vi saffran, men jag brukar tycka att det blir snäppet godare med saffran. Mer vitlök är också att rekommendera. Vi gjorde iaf enligt följande:

Fräs 2-3 klyftor vitlök i smör i stor kastrull, häll i en hackad gul lök, en tärnad morot och en tärnad fänkål. Låt fräsa en stund. Häll i ca 1,5-2 dl vitt vin och ett nät (ca 1 kg) tvättade blåmusslor. Låt koka under lock tills musslorna öppnat sig. Häll på en förpackning grädde och massor av hackad persilja. Salta och peppra efter behag.

3 kommentarer:

Love sa...

Jag tror kanske att dina läsare är minst lika intresserade av lunchens huvudnummer (som står i blickfånget).

Just det, gott folk. Fanta Citron är tillbaka och den smakar banne mig precis som den brukade back in the day.

Cecilia sa...

Åh men fan vad smarrigt med musslor, jag har varit sugen på det länge. Har ju dock alltid någon vegetarian i sällskapet, så det har inte blivit av.

Ooh ja jag har hört talas om Fatan Citronens come back, jag peppar på ett inköp snart. I Finland fanns det alltid Fanta Mandarin när jag var liten, men det har jag aldrig sett här.

Cecilia sa...

Och ja, recept är ursprungligen från Tasteline. Där använde dock en lättare matlagningsgrädde, men det blir inte lika gott.