torsdag 29 juli 2010

Att tillvarata sina råvaror

Inspirerad av Lisas paj och framförallt degen som jag verkligen gillade gjorde jag ikväll en grönsakspaj. Jag hade avbokat vår grönsakslåda under semestern, men tydligen inte sista veckan och nu har vi verkligen massor av grönsaker som måste tas omhand innan de vissnar. Pajen fyllde jag med mangold, körbärstomater, zucchini, paprika, rödlök, vitlök och timjan. Till åt vi en sallad med min egensaltade gurka.

Gurkan blev för övrigt grym! Sedan förra året har jag förfinat mitt recept - jag tar extra mycket ättika, lite mindre salt och låter några av dillkronorna koka med i lagen. Sedan slänger jag dem och lägger nya kronor i burken. Proportionerna är ungefär 3/4 dl salt, 3 msk ättika, 1 msk socker och 1 liter vatten.

I lådan fanns bland annat ett stort knippe basilika. Hur fin som helst, men hur gör jag av med den innan den vissnar? Ett par blad mortlade jag med socker och strödde över nektarinklyftor som efterrätt. Sedan mixade jag det mesta med ½ dl vatten, skalet från 1 citron och 1 msk grönsaksfond och frös in i istärningar. Tänker mig att de ska fungera som en liten smaktärning i soppor och såser. Det sista hackade jag upp och lade i olja att använda till salladsdressing.

Inför resten av helgen tar jag tacksamt emot bra recepttips som innehåller rödbetor, mangold, broccoli, kål och tomater. Jag har hur mycket som helst.

Inga kommentarer: