onsdag 28 juli 2010

Retro-oxfilé

När jag var sexton sisådär jobbade jag extra på Slottsvillan i Huskvarna som städerska, frukostvärdinna och lite allt-i-allo. Vid ett tillfälle satt jag i köket och hade fikapaus när maten till kvällens konferensmiddag eller bröllop eller nåt sattes i kylen och fick smaka en bit dubbelmarinerad oxfilé. Värsta åttiotalsrätten. Jag tror aldrig jag hade smakat något så gott. Trots att minnet sitter som berget har jag inte ätit det sedan dess eller provat att laga det själv, förrän härom veckan när Hemköp reade ut oxfilé med kort datum. Sagt och gjort.

1 kg oxfilé

Marinad 1:
2 msk soja
1 msk hoisinsås
½ tsk salt
2 msk olja
1 tsk socker

Marinad 2:
½ dl vitvinsvinäger
½ dl vatten
2 dl olja
½ tsk peppar
1 tsk salt
1 pressad klyfta vitlök
2 msk kapris
½ dl hackad persilja

Blanda första marinaden och låt ligga köttet ligga i tätförsluten plastpåse i kylskåpet 3 timmar. Tillaga sedan i ugnen på 175 grader tills köttet håller 65 grader. Ta ut och låt svalna. Skiva sedan köttet i ½ cm tjocka skivor och låt ligga svalt i den andra marinaden ett par timmar. Ät och njut!

Inga kommentarer: