måndag 26 oktober 2009

Viva la Crêpe!



Idag hade jag ett gäng fina damer över på middag, jag bjöd på crêpes med trattkantarellstuvning. Känner mig väldigt förtjust i svamp just nu och försöker passa på att äta trattkantareller medan de fortfarande finns att tillgå. Var på Hötorget vid stängning i lördags och fyndade billiga svampar. Crêpes är väldigt gott, men tar dessvärre ganska lång tid att laga. Därför gör man som jag och lagar dem i förväg, idag gratinerade jag dem bara med riven ost i ugnen innan servering. Hade riktigt kul när jag stekte pannkakorna i dubbla stekpannor igår och vände i princip alla i luften, för första gången, fick dock använda tvåhandsgrepp. Receptet hämtade jag ur den gamla trotjänaren ICA-Förlagets Stora Kokbok. Receptet är riktigt bra, det innehåller många ägg och pannkakorna blir väldigt tunna och fina. Observera att man helst ska göra smeten en stund innan man ska steka pannkakorna, så att smeten får svälla ett tag i kylen.

Crêpes, 20 st (lagom för 4 pers)
5 dl vetemjöl
4 dl vatten
8 st ägg
4 dl mjölk
75-100 gram margarin eller smör (jag använde riktigt smör)

Vispa samman mjölet och vattnet till en jämn klimpfri smet. Vispa i äggen och mjölken. Smält matfettet och låt det svalna något och blanda sen ner det i smeten. Låt smeten stå och svälla 1-2 timmar i kylen.

Hetta upp en liten stekpanna, lägg i lite matfett och låt det bli ljusbrunt (behövs bara till första pannkakan). Häll i ca ½ dl smet, fyll hela stekpannan med ett tunt lager smet. Lägg pannkakorna på en tallrik om de inte fylls direkt, gärna med en remsa smörpapper emellan.

Trattkantarellstuvning, 4 port
1 liter trattkantareller
2-3 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
2 msk smör eller margarin
2½ msk vetemjöl
2 dl matlagningsgrädde
1½ dl mjölk
½-1 grönsaksbuljongtärning
salt, peppar
Ev lite paprikapulver och rosmarin.

Rensa och skölj svampen, klipp den in mindre bitar med en sax. Finhacka löken. Smält matfettet i en stekpanna, häll i svamp och lök. Fräs upp och låt puttra tills vätskan som bildas har kokat in igen och löken är mjuk. Strö på mjölet, fräs och rör om. Späd med grädde och sen med mjölk. Låt stuvningen koka på svag värme och under omrörning i ca 10 min. Salta och peppra. Krydda vid behov.

Fyll varje pannaka med en rand stuvning, rulla ihop, lägg i en ungsfast form, riv ost och strö över. Gratinera på ca 150 grader i ugnen.

Jag serverade mina med kokta rödbetor och en stor sallad med olika sorters salladsblad, tomat, oliver, gurka, avocado, rostade solrosfrön/pumpakärnor och mozzarella. Salt, peppar, persillada, basilika, olivolja, balsamvinäger och lite citron på det. Sen hade vi choklad-bonanza till efterrätt.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Mmmmm, choklad-bonanza! Skämt åsido så har jag också snöat in lite på svampstuvning på senaste, fast jag har kört ostronskivling. Jag gillar att den är lite fastare än trattisar som har en slemmig tendens om man inte passar sig. Kul att vända pannkakorna i luften! Jag är grym på det, GRYM I tell you! Men det beror nog mest på att min stekpanna har välanpassade, sluttande kanter.

Cecilia sa...

Var får du tag i Ostronskivling? Jag vet faktiskt inte ens som jag har ätit det, måste utforskas!

Johanna sa...

Det brukar finnas i mataffären då och då, det är de där bleka svamparna som växer i klump och ser lite ut som om de växer på träd. Fast tydligen odlas de på halm och är sviiiinlätta att odla så det blir nog snart den nya champinjonen.

Cecilia sa...

Oh spännande! Vad använder du den till och hur smakar den? Måste testa! Tycker dock att de ser lite läskiga ut när de växer i grupp, som att de borde sitta på ett träd typ :)

Förresten så var chokladbonanzan finfin, toppen istället för efterrätt. Kristina och Josefin hade med sig flera olika sorters choklad och praliner. Gött!