lördag 10 oktober 2009

Pumpasoppa


Johan börjar tröttna lite på att jag alltid fotar middagen...
1 medelstor Butternut-pumpa
1 gul lök
1 chilifrukt
1 burk kokosmjölk
2 dl vitt vin
Klyv, skrapa ur kärnorna och skär pumpan i bitar. Fräs löken tillsammans med ca en halv chilifrukt. Fräs pumpbitarna och slå på vinet och kokosmjölken. Puttra tills pumpan är mjukt och mixa slätt med stav. Spä med vatten om det blir för tjockt.
Jag serverade med strimlade sockerärtor i soppan, bröd och en gegga (eller kanske en hummus?) gjord på jordnötter mixade tillsammans med resten av chilifrukten, en skvätt kokosmjölk och saft + skal från en limefrukt.

6 kommentarer:

Love sa...

Verkar skumt OCH rejält schysst. (OBS - Lisa, inte Love.)

Johanna sa...

Mmm, det blir ganska sött, om jag gör det igen tar jag nog mindre kokosmjölk och byter ut mot vatten eller kanske vanlig mjölk. Soppan blir ju tjock ändå av pumpan.

Cecilia sa...

Jag är lite sugen på att testa det här pumpasoppareceptet, ska bara komma mig för att köpa hem en pumpa... http://hemmafru.taffel.se/2009/10/03/pumpaminestrone-med-rostad-vitlok/

Unknown sa...

Jag köpte en pumpa på Bondens i lördags (oklart vilken sort) och fick följande tillagningstips från den mindre konstiga av antroposofkillarna: Grädda halvorna (på 200 grader) upp och nervända på en plåt, så att det urgröpta kärnhuset bildar små "ugnar". Fyll håligheterna med mycket vitlök samt örtkryddor typ timjan och salvia. När de är klara, ihopsjunka och mosiga, dra av skalet och använd geggan som bas för ex vis en pumpasoppa. Han rekommenderade också alternativet att blanda i en hel del smör eller god olivolja och använda som tillbehör motsvarande (föreställer jag mig) rotmos. Låter det inte sjukt gott? Nu råkar min pumpa vara så vacker att jag drar mig för att stycka den, men blir det av är det så här den ska dö. Smarr!

Cecilia sa...

Det låter ju helt ljuvligt!
Jag funderade också på pumpa, men var itne helt i form för att fatta beslutet. Typ vilken sort ska man köpa, vilken sort är den, kan man äta den eller är den för prydnad, hur tillagar man osv. Svåra beslut.

Unknown sa...

Livsavgörande beslut. Men lyckligtvis lät det på pumpakillen som att det inte gjorde nån större skillnad vilken sort man använde. De sålde både den stora halloweensorten och den, som jag köpte, mindre mer klotrunda sorten med ett litet gulligt skaft. Han gjorde ingen åtskillnad på de två vad gällde hans recept eller det jag ursprungligen frågade om (och som han tvärratade) där pumpan skulle ugnsbakas tillsammans med kanel.