fredag 23 oktober 2009

Trattkantarellsoppa

Igår lagade jag och några kompisar en trattkantarellsoppa som det var recept på i senaste Buffé, väldigt enkel och väldigt god! Vi åt den tillsammans med nybakade scones, måste baka scones oftare. Jag fyndade trattisar på Hötorget för 6:90 kr/hg, värsta kapet!
Receptet ser ut så här:

Ca 1 liter svamp, vi använde trattkantareller och förmodligen nästan 1½ liter svamp.
1 gul lök, eller 2-3 schalottenlökar
2 msk matfett
2 grönsaksbuljongtärningar
2 ½ dl matlagningsgrädde
½ tsk timjan
2 msk maizena + ½ dl vatten
Svartpeppar, ev salt och lite cayennpeppar.

Ansa svampen och skär eller klipp den grovt. Skala och finhacka löken. Fräs svamp och lök i matfettet tills den vätska som bildas kokats in och löken är mjuk. Häll på vatten, lägg i buljongtärningarna och häll på grädden. Krydda med peppar och timjan. Låt soppan koka i 15-20 minuter. Rör ut maizenan i vatten och vispa ner den i soppan.

Servera med nybakade scones.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Shiiit vad billigt, vad avundsjuk jag blir! Försökte mig på en svampräd i skogen sist jag var hemma, men hittade bara kottar. Inte en trattis har jag ätit i år!

Cecilia sa...

Alltså jag vet inte vad som hände, egentligen kostade trattisarna 19:90 kr/hg, men helt plötsligt fick en av försäljarna ett ryck när jag gick förbi och ropade ut 6:90! Killen i ståndet bredvid som hade erbjudit sina för halva priset blev helt chockad och brast ut i "6:90 hektot??!!!!". Tjohoo sa jag och köpte en stor påse.