onsdag 21 oktober 2009

Bästa pyttipannan

4-5 potatisar
1 palsternacka
1 morot
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1,5 dl vatten
1 pkt renskav (240 g)
1 rött äpple
1 msk lingonsylt
1 msk äppelcidervinäger
1 msk riven pepparrot


Skala och tärna löken och rotsakerna. Bryn tillsammans med vitlöken. När det börjat få färg, tillsätt vattnet och låt koka på svag värme under lock tills vattnet kokat bort. Bryn renskavet, skär äpplet i tärningar och låt fräsa med. Blanda ner vinäger, sylt och krydda med salt, peppar och riven pepparrot.

Det blir verkligen jätte-jätte-jättegott! Och lite konstigt. Men konstigt är bra. Igår hade jag inte precis något renskav, men jag gjorde en variant med den sista biten på min lördagsstek. När man gör stek hela tiden får man lära sig att göra slut på den också, det brukar ta ett tag. Jag hade också färska lingon istället för sylt, och lite farinsocker för att kompensera syltsötman.
Renskav smakar ju speciellt och gör en del av rätten, men jag tror att med en schysst sallad till är den god nog att stå för sig själv även i vegetariskt format.

Inga kommentarer: