måndag 19 oktober 2009

Räkpasta med blomkålskräm

Hittade ett recept i Gourmet som lät gott men ack så fett. Struntade i det och lagade det ändå.

100 g smör
1 blomkålshuvud, skuret i småbitar
1 citron
skalade räkor
färsk pasta

Gör en beurre noisette av smöret, vilket tydligen innebär att man kokar det ljusbrunt och nötluktigt. Lägg i blomkålen och koka ca tio minuter eller tills kålen är mjuk. Mixa en puré av alltihop, riv i citronskal, salta peppra och blanda med den kokta pastan. Toppa med räkorna.
I receptet ska man också ha hackad gräslök i, men det hade jag inte. Jag hade inte heller fänkål, som man kunde riva och dressa med citronsaft. Jag hade i lite tryffelolja dock.
Nästa gång skiter jag i själva smörkokandet, jag kommer nog bara koka blomkålen som vanligt och ha lite smör i när jag mixat, typ som vanligt potatismos. Man kan ju inte äta mängdvis med smör hela tiden, även om man vill. Tss tss. Kommer också spara lite buketter att ha i pastan så det blir lite mer tuggmotstånd.

Gott var det i alla fall.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Åh jag har varit sugen på blomkålspuré hur länge som helst, fan vad smarr!