måndag 31 januari 2011

Veggie lasagna



Varför göra saker lätt, när man kan göra det svårt? Lite min devis i köket, trots att jag strävar mot det motsatta. Jag har haft en ask cocktailtomater skruttandes i kylen och när jag kom ifrån jobbet tidigt i dag bestämde jag mig för att laga lasagne. Har varit väldigt sugen på zucchini och aubergine på sistone, oklart varför eftersom de ofta knappt smakar något, men bestämde mig i alla fall för att göra plattor av aubergine/zucchini och skippa pastaplattorna helt. För att maxa lasagnen med protein körde jag både sojafärs och röda linser i såsen, som jag även varavade med keso och fetaost, samt toppade det hela med riven mozzarella. Cheesus! Jag brände även vänsterhanden och skar mig i den högra. Hejpåre.

En stor grönsakslasagne

200 g riven mozzarella
1 aubergine
1 zucchini
1 dl röda linser
veggiefärs
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
3 morötter
2-3 dl keso
150 g fetaost
tomatpuré
ketchup
salt, peppar
grillkrydda, paprikapulver
sambal oelek
oregano, basilika, timjan
en skvätt balsamvinäger
1 grönsaksbuljongtärning
några torkade trattkantareller
en ask cocktailtomater

Lägg linserna i blöt i ca 1 timme (eller koka dem enligt anvisning på paketet).
Fräs färsen i smör, krydda ordentligt med grillkrydda. Tag åt sidan.
Hacka lök, vitlök och morötter fint och fräs dem långsamt i smör. Häll i linserna och färsen, häll i de krossade tomaterna. Smula i buljongen och svampen, ta i tomatpuré och ketchup, samt krydda, smaka av med vinägern. Var dock lite försiktig med saltet eftersom fetaosten är väldgt salt. Låt puttra tills linserna börjar bli mjuka.

Skölj auberginen och zucchini och skala bort skalet från ena sidan, skiva dem sen så tunt du kan. Jag skar zucchinin med en osthyvel, men auberginen med kniv.

Lägg ett lagar tomatsås i botten av en form, lägg på ett lager aubergine eller zucchini, fortsätt varva sås, grönsaker, fetaost och keso. Avsluta med ett lager aubergine eller zucchini, sen tomatsås, cocktailtomaterna och toppa med mozzarellan.

Gott och sjukt GI! Om man nu är intresserad av det. Själv lider jag av någon slags vinterdepp som går ut på att jag saknar sommarmat. G.R.Ö.N.S.A.K.E.R.

6 kommentarer:

Kristina sa...

Ljudet av smält ost som fräser: MUMS!

Cecilia sa...

Hihihi!

Johanna sa...

Haha, är det tävling på gång?

Cecilia sa...

Hur menar du nu med tävling? Vem som först kan videblogga ett helt recept eller vad?

Är handsken kastad?!!!

Johanna sa...

Haha, det vore väl kul! Klart vi ska köra videorecept! Jag tänkte annars på den här:
http://www.sasongsbloggen.se/fa-mat-i-100-dagar

Cecilia sa...

Kul med tävling, men vem orkar? DU!!!???