söndag 2 januari 2011

Nyår, knytis och dans hela natten

Efter mycket velande bestämde jag mig för att ha nyårsfest, jag var inte bjuden på något, hade flera vänner utan planer och så var Annika i landet över nyår för första gången på en evighet. Jag och Josefin hade festen tillsammans och bestämde oss efter ännu mer velande att köra på knytis.


Det blev en fantasisk buffé med en massa godsaker, alla hade verkligen ansträngt sig och tagit med sig fin mat. Josefin gjorde smarriga smördegsskapelser fyllda med svampstuvning, samt en fantastisk kaka med frukt, nötter och choklad. Therese hade med sig en väldigt god frusen chokladmoussecheesecake som gjorde succé. Utöver det hade vi bland annat spansk potatistortilla, lasagne, flera sorters hembakat bröd, färska vårrullar, småplock med halloumi, cocktailtomater och jättekapris och kex med guacamole, flera sorters ost och kallskuret kött, olika dippar, kopiöst med chips osv. Jag gjorde en ädelostpaj och en trattkantarellsoppa. Som alltid med knytis blev det massor med mat över och jag kommer nog att kunna att äta lyxiga nyårsrester hela veckan. Efter middagen körde vi ett musikquiz som Rosie hade gjort och efter tolvslaget var det dans hela natten lång. Förmodligen dags att ducka för grannarna igen...

Receptet till ädelostpajen är av Maude Onnermark och jag hittade det i tidningen Matmagasinet (sen googlade jag upp det på nätet).


Ädelostpaj

Pajdeg
3 dl vetemjöl
6 st pepparkakor
100 g smör
3 msk vatten

Fyllning
200 g ädelost, t ex Kvibille
1 burk kesella (250 g)
1 dl mjölk
4 st ägg
Nymald svartpeppar, ev salt

Garnering
Granatäppelkärnor

Gör så här
1. Blanda vetemjöl, pepparkakor och smör i matberedare eller mixa med stavmixer.
2. Kör tills det är finfördelat och tillsätt sedan vattnet.
3. Tryck ut degen i en pajform, ca 26 cm i diameter.
4. Ställ den i kylen minst 30 minuter.
5. Sätt ugnen på 200 grader.
6. Kör ädelosten till smulor i matberedaren.
7. Tillsätt kesella, mjölk och ägg.
8. Kör ihop till en smet.
9. Smaka av med peppar och eventuellt lite salt.
10. Häll smeten i formen och grädda 30–35 minuter på nedersta falsen tills fyllningen stannat.
11. Garnera gärna med granatäppelkärnor.



Receptet till trattkantarellsoppan hittde jag i ett gammal nummer av Allt om mat, men jag ändrade lite i proportionerna och i kryddningen. Det blev en riktigt god soppa och den passar bra när man ska bjuda många på mat.

Trattkantarellsoppa, 8-10 port

100 g torkade trattkantareller
10-12 färska champinjoner
3 st gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk smör
4 st grönsaksbuljongtärningar
ca 1 ½ l vatten, + blötläggningsspad
ca 3-4 dl mjölk
½-1 dl tomatpuré
4 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde eller crème fraiche
150 g ädelost
timjan, oregano, basilika
paprikapulver

1. Lägg svampen i blöt 30 min i vatten så att det täcker. Sila av blötläggningsvattnet, mät och spara till buljongen.
2. Skölj och skiva champinjonerna, stek dem långsamt i en stekpanna tills de är brynta och lyft sedan över dem i en stor kastrull.
3. Hacka den blötlagda svampen grovt. Hacka löken fint. Fräs löken i smöret i en stekpanna tills den mjuknat. Tillsätt den blötlagda svampen, som får ånga av och torka till något, ca 10 min på medelgod värme. Rör om då och då. Lyft över till kastrullen.
4. Pudra mjölet över svampen och smula i buljongtärningarna, späd med svampspadet och låt koka på låg värme under omrörning.
5. Blanda ner tomatpurén i lök/svampblandningen. Späd med mjölk och vatten, lite i taget till önskad konsistens. Låt sjuda 10 min. Krydda med örtkryddorna, paprikapulver och svartpeppar.
6. Tillsätt grädde och ädelost. Smaka av och salta. Låt soppan sjuda sakta ytterligare 10–15 min tills osten smält.

3 kommentarer:

Karoline sa...

Allt ser alldeles fantastiskt ut!

Cecilia sa...

Nu har jag ätit av soppan ett par dagar och den är verkligen god, rekommenderas! Johanna, man känner ingen smak av osten, bara lite extra must.

Cecilia sa...

Allt det andra var precis så gott som det ser ut! Ska ha med de sista resterna på tåget i morrn tänkte jag :)